Urban Weft

Urban Weft

18 September - 24 October 2010

Almgrens sidenväveri, Repslagargatan 15 A, Stockholm

Vernissage: Lördag 18 september kl 12-16

Artist talks vernissagedagen kl 15-16
med konstnärerna Ismini Samanidou (GR/UK) och Grethe Sørensen (DK)
Språk: Engelska och danska/svenska

http://www.kasiden.se/

Konstnärlig jacquardvävning har tagit stora steg framåt de senaste åren. Från att ha varit en tungrodd teknik inom textilindustrin, svår att anpassa till ett mer direkt konstnärligt uttryck, så finns jacquardväven i dag tillgängligt också i små textila verkstäder.

Programvarorna har utvecklats så att det är möjligt att på en hemmadator ta fram vävinstruktioner som enkelt låter sig omformas till industrins maskinvävstolar.

Utvecklingen är starkast i Nordamerika där det ofta arbetas med Jacquardväv på de textila högskolorna och det finns flera textila center där konstnärer kan komma för att arbeta och få sina verk upp vävda. Europa ligger efter i den utvecklingen, men mycket är på gång och även här håller textila center på att bildas. När textilindustrins massproduktion flyttar utanför våra gränser, uppstår nya samarbeten mellan konstnärer och textilindustri för att skapa textilier i små upplagor för plats specifika verk.

Jacquardväven har återkommit som textilteknik i konstnärliga sammanhang. I Sverige har den digitalt vävda bilden få utövare medan dess ställning förstärkts internationellt. I denna utställning introduceras konstnärer och en mötesplats skapas för detta intresseområde.

Deltagande konstnärer: Lia Cook (US), Ismini Samanidou (GR/UK), Grethe Sørensen (DK), Anne Størseth (NO), Johanna Schartau (SE).

Curator: Petter Hellsing (SE)
Petter Hellsing skapar gärna en spänning mellan det trygga och det oroande. Hemmets textilier blir här genom förskjutningar och förflyttningar av motiv och former till en hemlighetsfull karta över minnen och sociala ritualer. I en rad utställningar och offentliga verk har Petter Hellsing också utforskat förhållandet mellan handens arbete och digital teknik, liksom det konstnärliga arbetets möjligheter att samla och föra vidare berättelser. Ett projektstöd i från bildkonstnärsfonden 2008 gjorde det möjligt för Petter Hellsing att fördjupa sig i jacquardvävens tekniska möjligheter med studier och arbete på Le Centre des Textiles Contemporains de Montréal. Kunskaper som användes i en jacquard vävd ridå för Flygvapenmuseet i Linköping invigd juni 2010, i samarbete med Statenskonstråd.
www.petterhellsing.se

Konstnärernas självpresentationer:

Lia Cook (US)
Min konstnärliga praktik är för närvarande inriktad på koncept som tyg, beröring och minne. Jag använder detaljer, en intim tidpunkt, ofta vävda i överdimensionerad skala för att intensifiera en gemensam känslomässig och sensuell upplevelse. Med hjälp av en digital vävstol väver jag bilder som är inbäddade i tygets struktur. Den digital pixeln blir en tråd som när den flätas samman med andra trådar blir både tyg och bild på samma gång. Denna vävda bild för med sig många av de sensuella upplevelser som vi förknippar med tyg. Bilder från barndomens fotoalbum är en del av det råmaterial som jag utgår från för att utforska små, intima kroppsdetaljer eller för att fånga ett flyktigt mänskligt uttryck. Min praktik inbegriper forskning i nya tekniker och nya sätt att överföra mina bilder så att strukturen blir synlig och fysiskt påtaglig i ett försök att skapa bilder som fysiska objekt.
www.liacook.com

Ismini Samanidou (GR/UK)
Född i Aten, utbildad vid Central Saint Martins och Royal College of Art i London är Ismini Samanidou specialiserad på vävda textiler. Hennes konst inbegriper formgivning och produktion av textiler för utställningar, beställningar och samarbeten, med fokus på användandet av digitalteknik och hantverk. Ismini har rest och forskat i textilteknik över hela världen. Nyligen tillbringade hon nio veckor i Bangladesh som artist-in-residence inom British Councils New Silk Road-projekt. Hon har tilldelats ateljéstipendiet Next Move och Crafts Council Development-priset och 2009 fick hon Jerwood Contemporary Makers-priset för en storskalig textilinstallation. Hon är representerad i både privata och offentliga samlingar.
www.isminisamanidou.com

GretheSørensen (DK)
Sedan jag började använda digital trådstyrning har mitt arbete utvecklats till projekt med olika teman, bildvävnadsserier med motiv, samt vävkonstruktioner baserade på digital teknik. Mitt verk Millions of Colors, 2009, är baserat på pixlar i åtta färger. Motiven kommer från en förstoring av pixlar med hårda kanter så att de blir ”flytande”. Färgerna modelleras sedan så att de förvandlas och blir suddiga, och genom att pressa ihop och sträcka ut dem från olika vinklar får de ett mycket plastiskt uttryck. Experiment och prover görs på en TC-1-vävstol och vissa av bildvävnaderna är handvävda, men större verk gör jag i unika exemplar på en digital jacquardvävstol. I början var det bara av nödtvång eftersom jag inte har tillgång till en digital trådstyrare som var tillräckligt stor för att väva stora verk med hög varpdensitet. Men nu ser jag det som en ny möjlighet med en enorm potential. Ny teknik har skapat en brygga till samtida produktionsmaskiner som inte var tillgängliga tidigare. Jag kan slutföra mina experiment på handvävstolar, förbereda filerna och få dem vävda exakt som jag planerat dem på jacquardvävstolen. För mig som vävare/textil konstnär är detta ett mirakel.
www.grethesorensen.dk

Anne Størseth (NO)
Med sin vev som inkluderer 2640 tråder i bredden eksprimenterer Anne Størseth med digitale tekstiler i møte med installasjon og animasjon. Personlige historier og skildringer er utgangspunkt for det som kan oppfattes som ekspressive portretter. Størseths nærvær i egne arbeider er tydelige i både valg av motiv, men også gjennom de digitale prosessene bildene har gått igjennom på vei mot ferdigstillelse. Anne har gjennom en årrekke jobbet med design, produksjon og rekonstruksjon av møbeltekstiler. Både til privat og offentlige bygg, innenriks og utenriks.

Johanna Schartau (SE)
"Vävstolens monotona dunk, skytteln åker fram och tillbaka, trampan; upp ner upp ner upp ner. Det bildas mönster allt eftersom, blommor, ränder, fåglar. Dom tunna sidentrådarna lägger sig efter varandra, väven blir längre och längre, så bildas ett tyg. Kanske blir det en slips, en flagga, ett tyg till ett modehus i Paris, en handduk till ett kök någonstans i Sverige, eller, en svart siden-scharlett till en kyrktant för längesedan..."

Jag är bildkonstnär, arbetar med foto, skultpur, film och video, ofta har jag arbetat med historien i backspegeln, både min egna och vår allas. Kanske mitt arbete med fotografiska bilder fick mig att intressera mig för jacquardvävning med vars teknik man kan väva bilder med otroliga skärpa, men också min egna bakgrund spelar roll i intresset för jacquard; jag gick på textil konst på konstfack en gång. Jag har fascinerats av denna gamla teknik från industrialismens födelse där man kan väva bilder och mönster med fotografisk skärpa. Jacquardvävstolen var en tidig tillämpning av binär digitalteknik, samma teknik som är förutsättningen för dagens datorer.
www.johannaschartau.se

Bilder: 
Lia Cook. Su Series: Lips, 2008, Jacquard weft
Lia Cook
Lia Cook.
Grethe Sørensen. Millions of colors
Grethe Sørensen. Millions of colors
Anne Størseth. The cost of flexibility, 2008 Jacquard weft
Anne Størseth
Johanna Schartau. 4800-trådar, Video installation 2009
Ismini Samanidou. Wallflower, 2008 Jacquard weft
Ismini Samanidou
Ismini Samanidou

Pils Design